Sortiment

Jak zvolit udržitelné oudoorové produkty

23.02.2020 | Rady a tipy | Petr Hájek | Doba čtení: 13 minut
Nalezeno v magazínu (0)
Nalezeno ve slovníku (0)
Bohužel, na zadaný dotaz jsme nic nenašli.

Ať již pořizujete běžnou bavlněnou čepici nebo snad nějaký super-technický značkový produkt proti počasí, každý z nich má nějaký dopad a vliv na přírodní prostředí a sociální podmínky. Když ale budete rozumět, jak se snaží jednotlivé značky minimalizovat tento dopad a vyprodukovat věci, jenž jsou více udržitelné, tak lze aspoň takto udělat svým nákupem vybavení a šatů promyšlenou volbu o tom, co podpoříte a co ne. 

Lidé na pracovní schůzce sedící u stolu s notebooky

 Moderní věci tvořené hlavně plasty mají jeden drobný problém – není to přirozená přírodní věc, takže když se pak daný kousek mikrovlákna dostane do vašeho organismu (nebo přírody), tak nemá příroda žádnou věc, jak jej zdolat, podobně jako to dělají třeba houby s mrtvými živočichy.

V tomto článku proto dojde na přehled těch nejvíce relevantních udržitelných témat v outdoorové branži. Když zvážíte následující udržitelné atributy při nákupu, tak můžete mít pozitivní vliv na vaše/naše životní prostředí, své zdraví, život, zacházení se zvířaty i lidmi tam, kde se toto vybavení vyrábí. Dnes nejčastěji narazíte na tyto udržitelné certifikáty:

  • Animal welfare 
  • Fair Trade
  • Organically grown cotton
  • bluesign®
  • Recycled materials
  • Forest Stewardship Council™

Co znamená označení „Animal Welfare“ na produktech?

Ať se tu již bavíme o peří ve vašem spacím pytli nebo na vlně založené vložce do vašich kožených bot, většina z nás má a využívá nějaké ze zvířat odvozené produkty (a to skoro u všeho vašeho outdoorového vybavení). Pokud se chcete ujistit, že se zvířaty bylo dobře zacházeno a místní za ně dostali férové a neotrocké ceny, tak sledujte tyto zvířecí standardy:

  • Responsible Down Standard (RDS) – Tato certifikace zajišťuje, že o kachny a husy, jenž poskytly peří, bylo dobře pečováno. Týká se to obvykle i zimních bund, spacích pytlů, bot, … Také to garantuje, že nebyly použity nehumánní praktiky (nucené krmení anebo škubání zaživa).
  • Responsible Wool Standard (RWS) – Když vidíte toto označení, můžete si být jisti, že ovce, které poskytly vlnu, byly ošetřovány a chovány na farmách, jenž respektují a operují v souladu se standardem Animal Welfare.
  • Leather Working Group (LWG) - I když tento certifikát jako takový nemonitoruje humánní zacházení se zvířaty, tak monitoruje praktiky a chování producentů kůže směrem k životnímu prostředí. Jde o věci používané na kožené boty a podobné kožené produkty apod. Dodavatel může získat čtyři verze: „Gold“, „Silver“, „Bronze“ nebo „Pass“ za své spravování přírodního majetku. 
  • Vegan a Organic – Vztahuje se to na outdoorové jídlo všech forem. Dokonce i některé syntetické boty jsou označené jako vegan.

Co znamená označení „Fair Trade“ na produktech?

Toto označení vám asi bude známo ze sekce kávy, čaje a jídla obecně. Filozofie Fair Trade stále roste co do své známosti i vlivu a má jí čím dál více produktů. 

Fair Trade je široký pojem pro programy, jenž podporují udržitelné lokální podnikání a bezpečné pracovní prostředí pro farmáře a lidi zde celkově pracující. Fair Trade standard také podporuje ochranu životního prostředí a zesiluje místní komunity. Nad tímto systémem bdí několik mezinárodních organizací, z nichž je největší a nejznámější asi Fairtrade International a pak Fair Trade USA.

Klidně se dá najít i na ingrediencích a materiálech konkrétních produktů vedle továren a procesů. Aby tuto certifikaci někdo získal pro nějaký produkt, tak samozřejmě musí splňovat vše příslušné a nutné zároveň.

Veverka na kameni v lese

 Příroda je jedna velká spojitá nádoba, jíž jsme všichni součástí. Nežli tedy do ní něco příště vyhodíte, několikrát si to dobře rozmyslete. Skutečně neexistuje lepší alternativa?

Co znamená označení „Organically Grown Cotton“ na produktech?

Co se týče konvenčně šité bavlny, tak ta může mít nečekaně velké dopady na životní prostředí a zemi, kde roste. Organicky pěstovaná bavlna ovšem má tento dopad nicméně co nejvíce minimalizovaný: v první řadě, nejsou povoleny žádné pesticidy ani herbicidy. 

Farmy pěstující organickou bavlnu, co se chtějí tímto prestižním štítkem pyšnit, musí také aktivně praktikovat procesy, jenž podporují pozitivní vliv na zemědělskou půdu, redukují dopad na místní vodní systémy a mají nižší spotřebu energie. Uhlíkové emise organicky pěstované bavlny jsou obvykle výrazně nižší jako u tradičního hospodaření. 

Pokud tedy hledáte něco s organickou bavlnou, tak hledejte u konkrétního produktu podobnou informaci. Výrobce se obvykle rád pochlubí. 

Co znamená označení „bluesign®“ na produktech?

Systém bluesign® operuje a usiluje v každém kroku zásobovacího řetězu o to, aby se do určitého produktu a jeho výrobního procesu nedostaly jakékoliv jedovaté / škodlivé substance. Tým bluesign® obsahuje dnes vedle expertů na chemii také znalce přes textilní výrobu a má i robustní sytém továrních auditů a certifikací. Klíčové oblasti zahrnují tyto:

  • Využití zdrojů – tým bluesign® konzultuje s továrnami to, že jim pomáhá operovat více efektivně. To snižuje celkovou spotřebu vody, energií i chemikálií.
  • Zaměstnanecké zdraví a bezpečí – aktivně pracují s výrobci na eliminaci hazardních materiálů a implementují lepší pracovní procesy. Znak bluesign® též pomáhá a naznačuje, že lidé zde pracující nebudou vystaveni nebezpečným chemikáliím. 
  • Vodní a vzdušné emise – továrny chlubící se s podporou bluesign® musí splnit přísnější nároky a standardy na znečištění a emise a musí je lépe kontrolovat. 
  • Spotřebitelská bezpečnost – systém bluesign® také zahrnuje na světě nejpřísnější normy na chemickou čistotu a bezpečnost pro textily. 
  • Bluesign® certifikované materiály a produkty – pokud uvidíte na něčem logo bluesign®, tak to znamená, že daná věc byla ohledně svého přírodního, zdravotního i bezpečnostního hlediska proklepnuta skutečně dokonale a přísně ověřena během procesu výroby. I značka a skupina bluesign® se stává stále populárnější u stále většího objemu outdoorových věcí. I v budoucnu se tedy s ní patrně budete setkávat stále častěji. 

Pokud budete hledat cokoliv z oblečení (či na textilu založené věci jako batohy) nebo podporujícího bluesign® a dané logo, tak hledejte texty: „bluesign®-certified material“ nebo „bluesign® product“.

Člověk na loďce uprostřed jezera

 Neuvěřitelný objem věcí určených pro outdoor je z plastu, popřípadě nějaká jeho část. Prakticky bychom dnes nenašli nic, kde není aspoň troška. Zda je to správný směr a trend je samozřejmě otázka. Stále lepší recyklace ale bude nezbytná, protože levná nafta je dávno minulostí a tento stav se určitě nebude lepšit...

Co znamená označení „Recycled Materials“ na produktech?

Velký úspěch udržitelné filozofie je recyklace plastových lahví na produkci polyesteru pro nejširší škálu produktů zahrnujících vše od šatů až po plastové vybavení. Recyklované polyestery najdete prakticky všude – od základních svrchních vrstev na bundách, přes svítilny, až po batohy. Zkrátka jakýkoliv produkt, kam by bylo potřeba jinak dodat polyester tradiční / základní.

Podobně orientovaná firma a produkty se obvykle pochlubí někde na popisu nebo produktové stránce i s tím, kolik lahví připadlo na výrobu právě toho nebo onoho produktu. 

I když dnes není až tak viditelný jako polyester, také recyklovaný nylon se občas dá v produktech nalézt a to ve srovnatelně variabilní a bohaté nabídce produktů i ošacení. 

Když někdo používá recyklované materiály, tak mu to redukuje potřebu i náklady po jiných materiálech a surovinách. Obvykle to vyžaduje i méně energie ke zpracování a vody, nežli získávání materiálů jejich tradiční cestou. Také to snižuje objem odpadu, jenž skončí v zemních skládkách. 

Co znamená označení „Forest Stewardship Council™ (FSC)“ na produktech?

Forest Stewardship Council™ (FSC) značí, že tyto dřevěné (anebo na dřevě založené produkty jako třeba papír, dřevo, přírodní guma, celulózová vlákna, … ) jsou vyrobeny tak, aby respektovaly rigorózní předpisy a standardy pro správu lesa, z něhož vzešly. FSC certifikace pokrývá širokou škálu témat včetně chování se k životnímu prostředí, vyhovění legálním a regulačním mechanismům, práva lidí zde nativně žijících a sociální a ekonomické dobré zacházení s pracujícími včetně místních komunit. 

Co se týče konkrétních cedulek, tak můžete vidět něco z následující sestavy: 

  • FSC 100% - znamená, že všechno dřevo, papír a další na dřevě založené produkty v rámci této produktové linie kompletně přišly od lesů certifikovaných FSC.
  • FSC Recycled – pro změnu znamená, že všechno dřevo, papír a další na dřevě založené produkty v rámci této produktové linie jsou kompletně z recyklovaných zdrojů (tj. opětovně získaných a použitých). 
  • FSC Mix – toto zase naznačuje, že všechno dřevo, papír a další na dřevě založené produkty v rámci této produktové linie je z FSC certifikovaných materiálů, kontrolovaného dřeva nebo recyklovaných materiálů. 

„Kontrolované dřevo“ znamená, že je minimalizován risk použití dřeva a produktů z něj z nepřijatelného zdroje včetně dřeva, co bylo získáno z lesa přírodního / pralesa, co se stal obhospodařeným a tedy běžným nebo lesa, kde je / byl vysoký důraz na jeho zachování s nějakých místních důležitých důvodů a management si na něj dlouho brousí pily. 

Opět stačí hledat logo FSC, když nakupujete něco ze dřeva nebo na něm založeném. FSC také pamatuje i na dřevě založené balení, takže tam se dá logo najít též. 

Tipy k produktové udržitelnosti

  1. Opravujte si svoji vlastní výstroj, jak to jen jde. Čím déle totiž vaše vybavení vydrží, tím později bude nutné ho ve funkci nahradit zbožím novým, jenž pochopitelně bude zahrnovat vyhození starého. Důkladně proto čtěte instrukce k jejich opravě a mějte na to v záloze materiály i sady na opravy (obvykle je má právě výrobce).
  2. Sledujte certifikace třetích stran. Většina standardů a symbolů dnes zmíněných je kontrolována nezávislými organizacemi. Jedině takto se dá totiž zajistit, že jejich práce bude skutečně nestranná. Dejte si pozor na vágní termíny typu „eco“ a „green“, pokud k tomu nenajdete nějaké další údaje (jenž nemá druhá strana nejmenší důvod tajit), tak určitě zpozorněte. 
  3. Čtěte reporty o udržitelnosti od outdoorových značek. Řada značek vydává dnes podobné informace v online formě. Ty bývají plné nejnovějších informací ohledně aktuálních změn a novinek v této bryskně se rozvíjející branži. A obvykle bývají součástí toho i certifikace třetích stran, jaké tu jsou. Dá se zde odhalit také více o filozofii a motivech či dalších iniciativách (maratony pro vojáky, …) dané outdoorové firmy. 
Autor článku
Petr Hájek
Petr rád tráví čas v přírodě, obvykle jako turista. Rád zkouší nové věci z oblasti přežití a to nejen v přírodě, rád testuje nové produkty a objevuje nové značky, které vstoupí na trh s produkty pro přežití. Jeho životní krédo je: "I ten nejhorší den v lese je stále lepší jako ten nejlepší den v práci!".
Přejít do magazínu
Obsah článku

Líbí se Vám článek?