Sortiment

7 tipů pro lepší outdoorové fotky

12.07.2020 | Praktické tipy | Petr Hájek | Doba čtení: 13 minut
Nalezeno v magazínu (0)
Nalezeno ve slovníku (0)
Bohužel, na zadaný dotaz jsme nic nenašli.

Můžete stát před tou nejfotogeničtější horskou přírodou před vámi a aparátem připraveným a vším technickým vybavením světa a znalostí, jak ho použít, ale bez porozumění toho, jak snímky správně komponovat vaše fotky nemusí tak úplně zachytit přírodu v celé její úžasné neuvěřitelnosti.

Dívka v lese mezi stromy

 Když si nejste jistí, zdá zvolit ohledně kompozice určitou skupinu faktorů nebo snad jinou, nic vám nebrání zkusit oboje. Místo dnes již obvykle nebývá problém, takže není třeba si tím dělat vrásky. Promyšlená scéna by měla být vždy, pokud máte jakékoliv větší aspirace, nežli jen pouhé dokumentační cvakání.

Kompozice snímku se odkazuje na to, jak jsou její vizuální komponenty uspořádány na obrázku. Fotografové s těmi nejlepšími snímky často využívají jednu nebo více kompozičních technik. Když se je naučíte ale i vy znát a používat, tak rázem uvidíte dramatické prohloubení kvality vašich snímků. Techniky je vhodné používat nejvíce jednu nebo dvě, aby se snímek nestal příliš úderný a šokující.

Kompoziční techniky pro outdoorové snímky

  • Pravidlo třetin – rozdělte scénu na tři krát, tři části horizontálně a vertikálně a umístěte hlavní subjekt na průnik dvou linií nebo podél linií. 
  • Hloubka ostrosti – když fotíte s větší clonou (nízká f čísla), tak tím vytvoříte mělkou hloubku ostrosti s jejíž pomocí se dá dramaticky rozmáznou popředí / pozadí snímku. Když používáte malou clonu (vysoká f-čísla), tak máte naopak takovou hloubku ostrosti, že většina (pokud ne celý rovnou) bude zaostřený.
  • Zarámování subjektu – vyfoťte snímek tak, že věci jako stromy, vysoká tráva a květiny přirozeně rámují váš subjekt a přitahují k němu samovolně pozornost. 
  • Linie vedoucí oko reálné i naznačené – můžete vést oči diváka po liniích, jaké vám dává příroda k subjektu. To může být přitom linie skutečná jako je cesta nebo je formují i stromy anebo je umělá a tvořená tím, jak jsou objekty na fotce uspořádány.
  • Změňte váš úhel pohledu – foťte z výšky, snížení nebo od boku, abyste dostali zajímavější fotky a úhel na focený subjekt.
  • Použijte popředí, střed a pozadí – použijte zajímavé elementy do všech třech pozic v rámci větší hloubky snímku.
  • Eliminujte věci, co tam nepatří – občas je osoba na snímku na takovém pozadí, že některá náhodně umístěna věc (větve namátkou) stahují pozornost k sobě namísto ní. Změna pozice je obvykle vše, co potřebujete v této věci. Také je lze rozmazat clonou.

1. Jak používat pravidlo třetin?

Pravidlo třetin je jedna z těch nejvíce základních věcí, když přijde na focení a je to rychlá a efektivní cesta, jak zlepšit kvalitu snímku. V rámci použití jen zkrátka rozložte fotku na třetinové obdélníky vertikálně i horizontálně a použijte linie okolo středu k umístění hlavního motivu fotky. Dá se to provést buď přímo na linie boční, nebo na jejich bodový průnik. Toto vám vytvoří vyváženější snímek a bude zároveň i vizuálně zajímavý. Abyste to zvládli skutečně jednoduše, mnohé moderní aparáty vám umožňují nechat si tuto síť zobrazit na hledáčku / displeji. Rychle se tedy dají komponovat třetinové snímky, když je pro to vhodná scéna. 

Když komponujete snímek krajiny (oblohy), tak jej nikdy neumisťujte tak, aby byl přesně v prostředku, ale raději tak, aby byla tato linie horizontu právě v horní třetinové části nebo dolní třetinové části a vy tak zdůrazníte jednu nebo druhou část.

Pokud fotíte portrét, tak si můžete pohrát s tím, že dotyčného umístíte na nějaký zajímavý průnik dvou linií (hlava pak skončí na horní levé třetině třeba).

2. Jak používat hloubku ostrosti?

Hloubka ostrosti je v zásadě zóna v obrázku, která se zdá ostrá. Vy ale můžete kontrolovat, jaká část bude zaostřená i to, jak hluboké to bude zaostření. Toho dosáhnete změnou clony. S širší clonou (tedy nižším f číslem) se sem dostane více světla a vytvoří se užší clona, což znamená že jen některé prvky vaší scény budou ostré. Menší clona (vyšší f číslo) vpustí méně světla a vytvoří hlubší hloubku ostrosti, takže je více na scéně zároveň ostré. 

Používání hloubky ostrosti je běžná kompoziční technika u fotek a jak ji použijte bude dost záviset na tom, jaký kreativní efekt hodláte použít. Když třeba fotíte plot, jenž je veden od vás dále, tak můžete použít větší clonu (něco jako f/2,8) pro užší hloubku ostrosti a tím rozmažete pozadí a přitáhnete pozornost ke klíčové části: koncové / přední části plotu, jenž vás zajímá hlavně.

Pokud ale fotíte fotku krajinky, tak budete bezpochyby preferovat to, abyste tady měli vše ostré, vepředu i vzadu, takže budete používat menší clonu (vyšší f-číslo jako f/16). 

Prázdná silnice v pustině

 Správné světlo je stejně důležité jako správná kompozice snímku. Pokud chcete ty nejzajímavější výsledky, tak ty vznikají tehdy, když den začíná nebo končí (tj. focení ráno nebo večer bývá nejdramatičtější a nejhezčí).

3. Jak váš obrázek správně rámovat?

Rámování je kompoziční technika, jenž využívá věci ze scény, aby vytvořily rámeček okolo toho hlavního, co vás zajímá. Když třeba fotíte něco, tak můžete využít mraků, stromů, vody všech forem, květin, … na okrajích snímku. Buďte v tomto kreativní a hledejte přirozené cesty, jak rámovat váš subjekt přirozeně jeho okolím (jezero mezi větve stromu, osoba na pláži skrytá kameny velkými v popředí, …). 

4. Jak u vašeho obrázku používat linie?

Promyšlené přidání linií do vašeho obrázku je mocná cesta, jak dát vašim obrázkům jistý pocit plus navíc to nenápadně opět přitahuje pozornost diváka. Když se jednou začnete již dívat po liniích, tak je uvidíte všude. Občas budou zřejmé jako linie tvořené lesní cestou skrze les. Jiné ale budou více subtilní jako třeba mraky formující se nečekaně na obloze. Existuje mnoho cest, jakými můžete tyto linie do vašich snímků zakomponovat a upřímně, není pro to žádné jasné a správné pravidlo. Existuje ale pár technik, jenž se vyplatí si zkusit.

Využijte vedoucí linie: tyto linie jsou viditelné dobře a vedou vaše oko skrze obrázek až k hlavnímu motivu. Mohou přidat velkou dynamiku a pohyb i scénám, jenž by jinak vyzněly poněkud ploše. Můžete třeba kreativně využít stromy v lese a pole vysoké trávy a mraky, točící se cestu, … to vše k tomu, aby přivedla vaše oko k hlavnímu subjektu snímku. Velmi dobrou linií jsou právě stromy. Když vyfotíte třeba oblohu na šikmo (jakoby v záklonu), povedou vaše oči k obloze.

Hledejte vedoucí linie jen jemně naznačené: tyto linie vedou pomyslně / naznačeně, takže nejsou to linie vysloveně jakoby spojené. Objekty v tomto snímku jsou ale umístěny tak, že vedou oči diváka skrze po přirozené linii, jakou nalezne. Tak třeba, fotka turisty hledícího do boku fotky naznačuje linii jeho očí, takže se tímto směrem také každý pak na fotce podívá, co že jste to tady viděli zajímavého. Další pěkný příklad je skupinka kamenů uspořádána tak, že si je divák spojí jako tečky na obrázku.

5. Jak změnit celkový pohled obrázku?

Mnoho lidí dnes propadlo (zcela zbytečně!) jednomu nepříjemnému nešvaru, totiž že cvaká fotky jako na běžícím pásu jen z výšky běžných lidských očí. Samozřejmě, je to pro lidi standardní pohled a dají se tak také nafotit výborné snímky, ale občas scéna bude chtít, abyste v této věci byli kreativní, což vám naopak přidá neuvěřitelný „šmrnc“ do snímku. Když tedy fotíte, zkuste něco z ptačího pohledu i z pohledu červa (položit aparát na zem, na rozhlednu, …). Také můžete „střílet od boku“ z popelnic, plotů apod. 

Také variujete vzdálenost z jaké fotíte. Někdy zkuste i skutečně zblízka, natolik zblízka, co to jen jde. Běžný snímek je z dokumentačního hlediska v pořádku, ale pořád to ale chce ono něco navíc, co přinutí okolí uznale pokývat hlavou a říci si v duchu: pěkná fotka!

Muž fotící s fotoaparátem Nikon

 I když je dnes zvykem prakticky u všech lidí fotit na jejich smartphone, tak pořádné aparáty stále mají svoje místo, jelikož nabízí věci, jaké mobilní telefony asi nikdy nebudou: možnost focení do různých formátů včetně RAW, lepší práce s hloubkou ostrosti, možnost mít vyměnitelné objektivy a filtry na ně, …

6. Jak používat popředí, střední prostor a pozadí?

Když jste někde venku v outdooru a fotíte něco, tak zkoušíte pořídit 3D svět na 2D médium, což často nebývá tak snadné. Když tedy komponujete své snímky, snažte se u nich vyprávět příběh a přidat hloubku: toto se dá dosáhnout mimo jiné i tím, že budete mít část zadní, střední a přední. Kupříkladu: když snímáte krásný horský horizont, tak namísto jen vyfocení horizontu s pravidlem třetin,  zkuste zařadit něco unikátního dalšího do popředí nebo střední části, co přitáhne pozornost – osoba, skupina stromů, pár skal, krásné jezírko, …  

7. Eliminujte rozptylující věci

Někdy pořízení dobrého snímku je o tom, co vše navíc z něj paradoxně uberete! Věci, co rozptylují pozornost jsou divně umístěné osoby nebo stromové haluze. To může dramaticky změnit pocit z fotky. Určitě proto nic nepokazíte tím, když trochu prostudujete před stisknutím závěrky věci na scéně, jaké na sebe mohou zbytečně strhovat pozornost (typu hýbající se tráva v popředí). Vše, co odtáhne pozornost od vašeho hlavního motivu, je nežádoucí. 

Abyste danou věc odstranili ze scény, nebojte se v této věci udělat pár kroků tam či sem, vyfoťte více a zvolte pak takovou fotku, kde se tento efekt neprojevuje (nebo jste jej minimalizovali). Leckdy stačí jen počkat, jindy udělat pár kroků. Vždy je ale můžete přinejhorším rozmazat vhodně zvolenou hloubkou ostrosti. Není přitom definitivní pravidlo v tom, co je a co není destruktivní pro pozornost diváka. Nakonec, to co jednomu připadá otravné jinému připadá jako originální prvek. 

Experimentujte

S digitálními fotoaparáty / videokamerami / smartphony máte tu základní výhodu, že nemusíte jako u filmu chodit do fotolabu a týdny čekat, zda se to vůbec podařilo. Pokud máte k dispozici dostatek místa a baterií, tak se nebojte experimentovat a ty nejhorší hned bez milosti smazat na místě. Čas od času se ale nebojte porušit i tyto pravidla…  

Doporučené produkty
Autor článku
Petr Hájek
Petr rád tráví čas v přírodě, obvykle jako turista. Rád zkouší nové věci z oblasti přežití a to nejen v přírodě, rád testuje nové produkty a objevuje nové značky, které vstoupí na trh s produkty pro přežití. Jeho životní krédo je: "I ten nejhorší den v lese je stále lepší jako ten nejlepší den v práci!".
Přejít do magazínu
Obsah článku

Líbí se Vám článek?